Reningsguide

Att genomföra en reningskur (detox) är ett populärt sätt att kickstarta ett hälsosammare liv. Det finns en del felaktiga påståenden om detox, både från de som förespråkar det och de som är emot det. Här reder vi därför ut konceptet och ger råd för en lyckad reningskur.

(10).jpeg

Varför genomföra en reningskur?

Vi får dagligen i oss gifter via maten vi äter och luften vi andas. Dessa tar en frisk kropp hand om, genom våra sju reningsorgan: levern, njurarna, tarmen, huden, lungorna, lymfkörtlarna och blodet. En reningskur är tänkt att hjälpa dessa reningsorgan på traven. Vi använder inte begreppet "avgiftning", utan ser snarare en reningskur som en metod för att på naturlig väg stödja kroppens utrensande funktioner och etablera hälsosammare levnadsvanor. I västvärlden är det vanligt med en kost som är alltför rik på socker, vitt mjöl, dåligt fett och processad mat, medan intaget av fibrer, bär, frukt och grönt är för lågt. Det är lätt att få i sig för mycket kalorier, men för lite näring med denna typ av kost. En reningskur ger kroppen en paus från detta, aktiverar reningsorganen och är ett bra tillfälle att se över sin kost och livsstil.

10 tips för en lyckad reningskur

1. Drick rikligt med vatten

Gärna ljummet vatten med citron. Ljummet vatten kan förbättra matsmältningen och citron bidrar till ett basiskt pH-värde. OBS. Ta inte ljummet vatten direkt ur kranen, utan koka upp det och låt svalna.

2. Öka intaget av bär, frukt och grönt, gärna ekologiskt

Det är viktigt att äta varierat under kuren, så att du får i dig tillräckligt med näring. Vi rekommenderar en vegetarisk, lättsmält kost. Bär och gröna grönsaker är särskilt näringsrika och förser dig med vitaminer och antioxidanter.

3. Öka intaget av basisk mat som ökar kroppens pH-värde

Många har ett för surt pH-värde i kroppen, vilket bl.a. ökar risken för vissa sjukdomar. Genom att äta basiska (alkaliska) livsmedel hjälper man kroppen till en bättre syra-basbalans. Exempel på basiska livsmedel är gröna grödor som grönkål och vetegräs, rotfrukter, baljväxter, frön, citrusfrukter och rött te.

4. Undvik socker och artificiella sötningsmedel

Socker göder kronisk inflammation och ska med fördel undvikas under kuren. Även artificiella sötningsmedel som aspartam, då det fortfarande är oklart hur dessa påverkar t.ex. tarmfloran.

5. Undvik koffein, alkohol och tobak

En reningskur är ett bra tillfälle att dra ner på beroendeframkallande substanser som kan störa tarmsystemet.

6. Ät tillräckligt med fibrer

Många äter en för fiberfattig kost, vilket bl.a. påverkar hur väl tarmsystemet fungerar. Försök få i dig 30 g fibrer om dagen.

7. Tillaga maten varsamt så att maximalt med näring bevaras

Mat som kokas eller steks för länge tappar näring. Hantera råvarorna varsamt, så att du får i dig så mycket näringsämnen som möjligt.

8. Motionera regelbundet

Motion stimulerar tarmsystemet och ökar blodflödet. Dessutom svettas du ut vattenlösliga toxiner.

9. Ät lite och ofta

Ät 5-7 mindre mål om dagen, istället för ett par stora måltider. På så sätt håller du blodsockret stabilt och minskar risken för att bli sugen på socker och fett.

10. Se till att få tillräckligt med återhämtning

Kroppens celler reparerar sig när kroppen är i vila. Se till att få tillräckligt med sömn och avsätt gärna tid för avkopplande aktiviteter som yoga och massage.

Prisbelönt reningskur

NORDBO Pure Cleanse är en 30 dagar lång kur vars prisbelönta innehåll bidrar till levern, njurarna och tarmens normala funktion. Perfekt för den som vill genomföra en omfattande reningskur.

Intensiv reningskur

NORDBO Rapid Cleanse är en 7 dagar lång kur, vars effektiva innehåll bidrar till levern, njurarna och tarmens normala funktion. Perfekt för att kickstarta ett hälsosammare liv.

(36) Pure + Rapid.jpg