Tarmfloran

Det finns 10 gånger så mycket bakterier i kroppen som det finns celler. Dessa består av både goda och ogynnsamma bakterier, varav mjölksyrabakterierna hör till de goda.

 

Mjölksyrabakterier är ett samlingsnamn för mikroorganismer som när de bryter ner sockerarter bildar mjölksyra. Dessa bakterier delas in i olika stammar och familjer, t.ex. Lactobacillus och Bifidobacterium.

Bakterieflorans funktioner

Bakteriefloran har en mängd funktioner i kroppen, bl.a. följande:

 

Immunsystemet

Hela 80% av immunsystemets celler finns i magen! De goda bakterierna bidrar till produktionen av försvarsceller och antikroppar.

 

Matsmältning och näringsupptag

De goda bakterierna bidrar till produktionen av matsmältningsenzymer och underlättar näringsupptaget.

 

Tarmfunktionen

Goda bakterier stärker skyddet i tarmslemhinnan och minskar risken för störd tarmfunktion, såsom förstoppning. 

 

Huden

Huden påverkas av vad vi äter och problem som acne och utslag kan förbättras av en balanserad tarmflora.

 

Underlivet

Ett friskt underliv består av en stor mängd bakterier från olika stammar, som bl.a. minskar risken för torrhet, infektioner och klåda.

 

Psykisk hälsa

Allt fler studier visar kopplingen mellan bakteriefloran och psykisk hälsa. Bl.a. bildas lyckohormonet serotonin främst i mage och tarm.

pexels-polina-zimmerman-3958569.jpg

Obalans i bakteriefloran

Obalans i tarmfloran är vanligt förekommande i vårt moderna samhälle. Orsakerna till detta är många, men tre vanligt bidragande orsaker är:

 

Kostvanor

Vi äter generellt färre syrade livsmedel idag och en större mängd socker och processade livsmedel, vilket skapar en ogynnsam miljö för goda bakterier. Ett för lågt fiberintag är en annan orsak.

 

Antibiotika

Antibiotika slår ut såväl onda som goda bakterier och det kan ta lång tid att återställa bakteriefloran efter en kur.

 

Överdriven renlighet

Vi och dagens barn utsätts för färre bakterier än förr, vilket påverkar vår bakterieflora. “Lite skit under naglarna” skulle vi må bra av.

Förbättra tarmfloran

Ät mer fermenterad mat, såsom surkål, kimchi och yoghurt. 

 

Ät tillräckligt med fibrer som ger näring åt de goda bakterierna. Välj grönsaker i regnbågens färger, för att få i dig ett brett spektrum av näringsämnen. Komplettera gärna med PreFlora som innehåller 5 prebiotiska fibrer.

 

Motion gynnar produktionen av mjölksyrabakterier, så det är viktigt att röra på sig dagligen. Rörelse gynnar även tarmfunktionen.

 

Ät mindre socker och processade livsmedel, som gynnar de dåliga bakterierna i tarmfloran och ökar risken för inflammation.

Komplettera med ett tillskott av mjölksyrabakterier, såsom LactiTotal och LactiKvinna.

Oatmeal and Berries Yogurt

Naturliga tillskott med 50 miljarder levande bakterier per kapsel

NORDBO LactiKvinna och LactiTotal innehåller hela 50 miljarder levande mjölksyrabakterier per kapsel, från 11 respektive 12 utvalda och studerade stammar.

Bakterierna skyddas mot magsyra av en patenterad kapsel som säkerställer att innehållet tar sig hela vägen ner till tarmen där det gör som störst nytta.

LactiKvinna och LactiTotal tillverkas i Lund och är certifierade med I'm Vegan av Djurens Rätt.